רשות התקשוב הממשלתי משחררת את הקוד של data.gov.il

שקף קוד פתוח מתוך מצגת של רשות התקשוב הממשלתי

האתר data.gov.il הוקם ב-2011 לאחר המחאה החברתית במסגרת יוזמות שיתוף הציבור והתחיל להציע נתונים ומידע שנמצאים ברשות המדינה. האתר התבסס על מערכת הקוד הפתוח Drupal. במהלך 2016 הוא הוחלף למערכת ייעודית לנושא שחרור המידע בשם ckan. מערכת זאת מופצת ברישיון AGPL v3 הדורש מתן גישה לקוד לכל מי שיכול לגשת לאתר באמצעות רשת תקשורת, בפועל לכל גולש.

מאז החלפת המערכת ל-ckan ביקשו אנשי קוד פתוח מהמדינה לשחרר את הקוד בהתאם לרישיון אך לא קיבלו תשובה ברורה בנושא. כל זאת בזמן שברור שמדובר בהפרה של הרישיון. לאור זאת, במרץ 2017 אף הוגשה תלונה בנושא למבקר המדינה על ידי  גיא זומר. באופן אבסורדי, באותו החודש, רשות התקשוב מדברת על שחרור קוד שבבעלות הממשלה כקוד פתוח, אך נכשלת בשחרור קוד פתוח שהיא לקחה מאחרים והתאימה לצרכיה.

עם סיום פגרת החופש הגדול וחגי תשרי, ולאחר שגם אנחנו לא הצלחנו לקבל את הקוד, החלטנו לעבור לערוץ המשפטי והודענו לרשות התקשוב, באמצעות עו"ד יהונתן קלינגר, כי עליהם לספק את הקוד, אחרת נפנה לערכאות משפטיות. המסמך זמין כאן: שחרור data.gov.il (פניה מקדמית)

הפניה עשתה את שלה, ותוך 3 ימים הקוד של ההרחבות למערכת ckan עלה לאתר data.gov.il אך באופן בעייתי. ולכן, העדפנו לא לפרסם את הבעיות ולאפשר את תיקונן. בנוסף, הבהרנו כי יש לשחרר את כל הקוד ולא רק את ההרחבות.  מעבר לזה, אם כבר משחררים, אז רצוי בפורמט git ולא code dump (תוך הבטחה כי אם יבוצע code dump, אנחנו נדאג להכנסה לתוך git).  המסמך זמין כאן: שחרור data.gov.il (הערות)

בעוד הנושא עומד על הפרק הספיקה רשות התקשוב הממשלתי להכריז בתחילת נובמבר על התמיכה שלה בקוד פתוח במסגרת כנס "האזרח 360" שקיימה בירושלים. אירוני משהו.

שקף קוד פתוח מתוך מצגת של רשות התקשוב הממשלתי

כעת, חודש לאחר המכתב השני, עודכן עמוד האודות של data.gov.il עם קישורים לחשבון ה-github החדש של רשות התקשוב הממשלתי ובו קוד האתר עצמו וקוד ההרחבות. שיפור משמעותי. נקודת ציון משמעותית בהתחשב בעובדה שהקוד נשלח על ידי כתובת מייל רשמית (סיומת gov.il).

אז מעבר לברכות על הצעד קדימה של רשות התקשוב הממשלתי, ושביעות רצון מזה שההתעקשות שלנו נושאת פרי, היינו רוצים לראות את האתר מתעדכן באופן שוטף, את התרגום לעברית מוחזר להרחבות עצמן. ובכלל, לקבל השראה מאיך ש-data.gov.uk מתנהל בנושא של שקיפות טכנית. ואם נרשה לעצמנו לחלום, אז לראות את רשות התקשוב הממשלתי הופכת לגורם מוביל בקהילת ckan בין שאר הגופים והממשלות.

אנחנו שמחים להיות הזרז של ממשלת ישראל בנושאי קוד פתוח, ומבטיחים להמשיך להתעקש כשצריך. ידוע לנו כי בעקבות פניות אחרות שלנו גופים נוספים בדרך לשחרר את קוד המקור בו הם משתמשים.

2 תגובות

כתיבת תגובה